I no hi ha més manera: la dama
se'ns ne va
o bé un detall la minva i un mot
la deshonora.
Aneu a peu, poetes, cercant de
somiar
l'alta bellesa duradora.
Jovent, oh que tu cerques la joia
o el renom!,
no cuitis a adorar-los, que el dol
et colpiria.
Sovint les esperances que fan
d'esquer són com
la bella del tramvia.
D'Auques i ventalls (1914)
SÍNTESI DE
COMENTARI
Aquest
poema de Josep Carner, autor per excel·lència del Noucentisme, pertany al
recull Auques i ventalls publicat l'any 1914.
"La
bella dama del tramvia" ens parla sobre un fet intranscendent, un fet
quotidià com és el de viatjar en tramvia per la ciutat de Barcelona, i en fa
d'ell un esdeveniment més elevat, més noble, transportant-lo al terreny
literari, una característica molt recurrent del Noucentisme. Ja fa al·lusió
d'aquest tret el títol del recull, Auques
i ventalls que, amb aquestes
paraules estratègicament escollides per l'autor, es fa referència a una
literatura propera, útil però no indispensable de conceptes planers que són
portats a un nivell més elevat.
En
aquestes dues estrofes del poema, Carner s'adreça als poetes, és a dir, als
creadors d'art literari del corrent cultural de l'època ja esmentat, i els
alliçona. Transmet una moralitat al jovent mitjançant una metàfora amb una dona
en el tramvia: els diu que no tinguin pressa per a obtenir el renom i la fama,
que no es precipitin en les seves il·lusions i desitjos perquè aquests, mirats
amb perspectiva, els poden decebre. Amb aquesta ensenyança es transmet una
sensació d'equilibri, mesura i civilitat, trets que adopta Carner fruit, altra
vegada, de la influència del Noucentisme.
Laia Arnau Bas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada